Hvorfor er Champagne så dyrt?
Share
Hvornår har du sidst drukket Champagne og været ulykkelig?
Nej, vel? Champagne er indbegrebet af funklende bobler, dekadence, luksus og berusende lykke. Men følelsen af ekstravagant luksus er bestemt ikke billig.
Hvordan er prisen blevet en uløselig del af Champagnens mytiske karakter?
Én af de vigtigste grunde er den grundige og til tider ganske langsomme proces det er at producere en flaske af de gyldne dråber.
Kun vine fra området Champagne i Nordfrankrig, må bære det berømte navn. Den er gæret to gange; først i fade eller tanke, derefter i flasken - minimum 18 måneder, men ofte i flere år - dette er med til at modne smagen og udvikle kompleksitet.
Druerne er af højeste kvalitet og perfekt afstemte til det klima de vokser i. Det kølige klima i Champagne regionen, giver druerne en mild surhedsgrad, mens den kalkrige jord giver en rig fylde, der er unik for Champagnerne.
Kort sagt: Du betaler for et produkt af høj klasse.
En anden faktor der bidrager til Champagnens høje pris, er at dens historie er uløseligt forbundet med storhed og berømmelse. Det begyndte i det 18. århundrede, da Philippe II serverede Champagne ved sine overdådige fester. Fra det franske hof bredte Champagnens popularitet hurtigt til Europas bedre borgerskab og snart blev de første rene Champagnehuse grundlagt, såsom Ruinart, Moët & Chandon og Louis Roederer.
Den imponerende historie har været medvirkende til, at Champagnens pris i sig selv blev et adelsmærke. Vineksperten Hugh Johnson forklarer at "Champagne gik hen og blev synonymt med fest, som ingen andre vine har været det. Den blev en uløselig del af smagen for luksus". Napoleons hær fejrede sejre ved at åbne Champagnen med sabel, den såkaldte Sabrage - en gestus der er lige dele triumf, pragt og rent blær. Ja, historien har lært os at Champagne er et symbol på succes og velstand.
Champagne er også ønsket om at stræbe højere - en genvej til stjernerne. Det er næppe tilfældigt at blandt de dyreste flasker i verden, er både royal pragt og fashionabel luksus nærmest en selvfølge. Dom Pérignon 1961 blev drukket ved prins Charles og lady Diana's bryllup, og da den senere blev tilgængelig på det frie marked var det en af de første flasker der var samlerobjekter fra begyndelsen. Dom Pérignon gjorde også Champagne til en del af modeverdenens eksklusive kredse, første gang med Karl Lagerfeld's design af Dom Pérignon 1998.
På den måde er Champagne både gamle penge og nyrig glamour; Mærsk McKinney Møller og Nik & Jay i skøn duet. Denne unikke sammensætning gør Champagne til noget hele samfundet ønsker at opnå. I en tid hvor social ulighed er ét af de store debatemner, kommer Champagnen os til undsætning. Champagneeksperten Jared M. Brown udtrykker det på denne måde: "Champagne er den store udligner, den får alle til at føle sig kongelige".
Champagne efterlader os altid med ønsket om mere, måske bedst udtrykt af den amerikanske økonom John Maynard Keynes på sit dødsleje:
Min eneste beklagelse i livet er, at jeg ikke drak mere Champagne".
Kunne du lide denne blog? Del den med dine venner på knappen til højre.